Źródło: www.neuroflow.pl
Dobry słuch jest podstawą efektywnego komunikowania się i uczenia. Nawet przy prawidłowej czułości słuchu zaburzenia uwagi słuchowej, problemy ze słyszeniem w hałasie, problemy z różnicowaniem dźwięków mowy oraz słaba pamięć słuchowa mogą powodować trudności w uczeniu się i wpływać negatywnie na rozwój dziecka.
Podstawowe znaczenie dla skutecznej nauki i przyswajania wiedzy kanałem słuchowym mają wymienione wyższe umiejętności (funkcje) słuchowe. Trudności w nauce, w pisaniu i czytaniu oraz częste współistniejące z nimi zaburzenia emocjonalne mogą wynikać z zaburzeń analizy dźwięków na poziomie centralnym. W pierwszych klasach szkoły podstawowej od 3% do 5% dzieci ma objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego APD, które gdy są niewykryte i nierehabilitowane w znacznym stopniu ograniczają możliwości nauki i rozwoju tych dzieci.
30% dzieci z dysleksją oraz 40-50% dzieci z trudnościami w nauce ma zaburzenia przetwarzania słuchu
Charakterystyczne jest, że częstość występowania zaburzeń APD jest dwukrotnie większa u chłopców. Badania wskazują, że około 30% dzieci z dysleksją oraz 40-50% dzieci z trudnościami w nauce (ang. learning disability) ma objawy centralnych zaburzeń słuchu, a trening słuchowy w znaczący sposób poprawia funkcjonowanie tych dzieci w szkole oraz ich umiejętność czytania.
Jeżeli Twoje dziecko ma trudności:
w skupieniu uwagi
w nauce, pisaniu i czytaniu, w nauce języków obcych
z rozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest szum, gwar lub hałas
z rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych
prosi często o powtórzenie pytania lub wypowiedzi
często sprawia wrażenie nieobecnego
chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenia ucha środkowego lub na ostre zapalenia ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy
Wówczas należy sprawdzić, czy przyczyną trudności dziecka nie są zaburzenia przetwarzania słuchowego APD. U wielu dzieci z dysleksją, trudnościami w uczeniu się, SLI lub ADHD to właśnie zaburzenia przetwarzania bodźców słuchowych są przyczyną ich trudności w uczeniu się na drodze słuchowej.
Ocena ryzyka zaburzeń przetwarzania słuchowego z wykorzystaniem baterii testów Neuroflow podzielona jest na kilka etapów:
Szczegółowy wywiad- provider Neuroflow zapyta o rozwój dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych dziecka. Ważnym elementem wywiadu jest wypełnienie kwestionariusza zawierającego pytania dotyczące trudności dziecka w uczeniu się i komunikacji.
Ocena czułości słuchu dziecka– to pierwszy element badania obwodowego układu słuchowego. Badanie audiometrii tonalnej pozwala stwierdzić czy czułość słuchu jest prawidłowa, czy dziecko nie ma niedosłuchu. Wyniki tego badania zostaną umieszczone w Raporcie, który otrzymają Państwo na koniec badania.
Ocena wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow:
dzieci, w wieku przedszkolnym mają do wykonania 3 zadania testowe
dzieci w wieku młodszym szkolnym podczas diagnozy wykonują 6 zadań testowych
dzieci starsze i osoby dorosłe 8 zadań testowych.
Zadania polegają, w zależności od wieku dziecka, m.in. na powtarzaniu słów/ zdań na tle szumu, cyfr, które słyszane są jednocześnie w prawym i lewym uchu, wysłuchiwaniu przerw w szumie, różnic pomiędzy dźwiękami w zakresie ich wysokości.
Po wykonaniu badania w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego APD provider na tym samym spotkaniu drukuje Raport z badania i omawia go z rodzicami. Raport zawiera ważne informacje:
jakimi narzędziami dziecko zostało zbadane
co badają poszczególne testy
jakie wyniki uzyskało dziecko
Wyniki testów z literką „L” oznaczają wynik poniżej normy dla wieku dziecka.
Na Raporcie znajdzie się także odręcznie wpisana przez providera analiza wyników badania i podsumowanie zawierające cenne dla nauczycieli oraz innych terapeutów dziecka informacje.
Po każdym etapie treningu zalecane jest badanie kontrolne, która oceni postępy dziecka.
Cena Diagnozy Zaburzeń Uwagi Słuchowej: 350 zł (w cenę wliczone jest badanie, opis, omówienie wyników).
Centrum Psychoterapii i Rozwoju Kształt Emocji
ul. Janosika 41
90-014 Łódź
e-mail: kontakt@ksztaltemocji.pl
tel. 694 777 579
NEUROSYNC Gabinet Terapii Biofeedback
ul. Łódzka 4/6, wejście B, II piętro
95-100 Zgierz
e-mail: neurosync.biofeedback@gmail.com
tel. 794 550 355
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.